FAQ

Vanliga frågor – FAQ

1. Vem lämpar sig massage för?


Massage passar alla kroppar och åldrar – oavsett om du är elitidrottare, sitter vid skrivbordet hela dagarna eller har kroniska besvär. Lägsta åldersgräns för behandlande massage är 8 år. Under 18 år är det lämpligt med målsmans godkännande.Hos oss är varje behandling anpassad efter dina behov.


2. Gör det ont?


Jag utför både helt smärtfria behandlingar och behandlingar där vissa delar kan kännas ordentligt, men prata alltid med mig/din terapeut om du upplever obehag.


3. Måste jag klä av mig helt?


Nej, underkläder är alltid på. Vanligen ligger man under en handduk och/eller bänkpapper och bara det område som behandlas syns. Vissa behandlingar utförs med kläderna på.

Du skall alltid känna dig bekväm.


4. Vad händer vid första besöket?


Du börjar med att fylla i en hälsodeklaration. Terapeuten ställer frågor om din situation och eventuella problem och 

tillsammans kommer ni fram till den/de behandlingsformer som passar bäst för dagen.


5. Måste jag prata under behandlingen?


Du bestämmer själv. Vissa vill koppla bort och vila, andra vill prata. Det viktigaste är att du berättar om något känns obekvämt.

Massagebehandling av arm med handen vilande på handduk.

6. Vad ska jag tänka på före och efter?


  • Bär gärna bekväma och mjuka kläder.


  • Efter: Drick mer vatten än du vanligtvis gör. Du kommer antagligen bli mer kissnödig efter behandlingen.


7. Finns det tillfällen när man bör undvika massage?


Ja. Av säkerhetsskäl bör du avstå eller rådgöra med läkare/terapeut vid:


  • Feber, infektion eller aktiv inflammation
  • Akuta skador eller mycket svår smärta
  • Obehandlade hjärtbesvär, stroke eller blodpropp
  • Blodförtunnande medicin
  • Cancer, om du ej är friskförklarad
  • Hudåkommor som psoriasis/eksem (kan gå bra om det är läkt)


Vid minsta tvekan – kontakta mig så guidar jag dig rätt.


8. Hur ofta behöver man massage?


Helt individuellt.

Vid rehabilitering och/eller mer behandlade effekt eller omfattande stelhet kan tex 1-2 gånger i veckan vara passande.

Ibland räcker 1 gång i månad vid lättare ”underhåll” och när du inte har några större fysiska problem.

Jag ger rekommendation utifrån din fysiska form och du känner efter hur din kropp mår efter behandlingarna.


9. Vad är fördelarna med massage?


Massage ger många hälsoeffekter:

  • Stressminskning, lugnare nervsystem
  • Bättre blodcirkulation och lymfflöde
  • Ökad rörlighet, minskad smärta och återhämtning för muskler
  • Flera studier visar biologiska effekter som lägre kortisol och starkare immunförsvar


Vad säger forskningen?

Studier bekräftar som ovan nämnt att massage kan påverka både kropp och sinne på djupet.


En enda behandling har visat sig sänka nivåerna av stresshormoner som kortisol, öka produktionen av ”lugn-och-ro”-hormonet oxytocin och stärka immunförsvaret.


Regelbunden massage har också visat positiv effekt på:

  • Smärta och stelhet
  • Sömnkvalitet
  • Återhämtning efter träning
  • Psykiskt välbefinnande


(Källa: Cedars-Sinai Medical Center, 2010)